Great Max Ophüls Film Festival 2016 for young Austrian cinema: After 2012 (Michael) and 2013 (The Shine of the Day), the Max Ophüls Prize went again to an Austrian filmmaker: Stephan Richters directorial debut One Of Us was honored with this renowned newcomer award for German-speaking cinema. The Austrian-German co-porduction Girls Don't Fly took the Best Documentary award and Christoph Rainer won Best Short Film for Pitter Patter Goes My Heart.
Max Ophüls Prize 2016
ONE OF US
by Stephan Richter
produced by Golden Girls Filmproduction
A huge supermarket is the only social meeting point for the inhabitants of an industrialized suburb in Austria. This is where Julian, a lively 14-year-old, meets the misfit Marko, 16. One night, brimming with youthful enthusiasm, they break into the supermarket. It is a brief moment of freedom, that leads to Julian's death in a long aisle full of products. The film is inspired by a true story.
with: Jack Hofer, Simon Morzé, Christopher Schärf
The jury statement:
The jury verdict on Einer von uns was unanimous. In his drama director Stephan Richter reveals in impressive style the hopelessness of people trapped every day in a no man's land between supermarket shelves crammed full of goods and the desolate emptiness all around. Based on a true story which attracted considerable attention in Austria, his precise, non-judgmental view of the protagonists creates an interior and exterior world which succeeded in completely fascinating the jury. A great deal of the success of this work is due to the outstanding ensemble performance of the actors. It was URLEIWAND!!
Best Documentary
GIRLS DONT FLY
by Monika Grassl
produced by Mischief Films (A), INDI Film (D)
Lydia, Tina, Hamdiatu and Esther have a bright future ahead of them soon they will be pilots. Coming from rural Ghana, they would typically take care of the household and children. Girls Dont Fly dives into the daily routine of AvTech Academy, founded by the NGO Medicine on the Move. Narrating the story of four young Ghanian girls learning to fly, the film showcases the cultural diversity on display and the contradictions that arise when Western ideals meet African values. What does the reality behind this ambitious project really look like?
The jury statement
Wenn Du träumst, träume groß! Dieses Lied singt Lydia, das behinderte afrikanische Mädchen, das davon träumt, Pilotin zu werden. Dabei helfen will ihr Jonathan, ein britischer Fluglehrer, der eine spendenfinanzierte Flugschule in Ghana betreibt. Zusammen mit zehn anderen Schülerinnen beginnt ein militärischer Drill nach westlichen Maßstäben. Erst langsam wird spürbar, wie das Helfen zum Selbstzweck wird. Die Ambivalenz der westlichen Entwicklungshilfe wird fast beiläufig Thema dieses großartigen Debütfilms von Monika Grassl. Dramaturgisch elegant gelingt ihr der Bogen von der berührenden Geschichte der afrikanischen Mädchen zu den großen Themen der Gegenwart. Am Ende haben die Mädchen nicht fliegen gelernt, stehen dafür aber mit beiden Beinen im Leben.
Best Short Film
PITTER PATTER GOES MY HEART
by Christoph Rainer
produced at Filmakademie Wien, Filmakademie Baden-Würtemberg, Columbia University
The hopelessly romantic Lisa takes desperate measures to win her former lover back. But the fact that he already has a new girls at his side and that Lisa needs to bring her alcoholic father to an varicose vein campaign photo shoot, really doesnt help her very much.
with: Vicky Krieps, Michael Maertens, Max Reimann
The jury statement:
Pitter Patter Goes My Heart ein Titel, den wir nur unbefriedigend übersetzen können: Plitsch-Platsch (laut-leise) pocht mein Herz. Ein Film, der radikal den Gesetzen des Melodrams folgt - ein Genrefilm, im Kurzfilm-Genre sehr selten. Melodram heißt: Die Handlung wird nicht von Logik, rationalen Notwendigkeiten oder Konsequenzen vorangetrieben, sondern einzig und allein vom Gefühl. Dieses Gefühl heißt in diesem Film Liebe, radikale, ausschließliche Liebe! Die Regie des Films schafft es - ohne jede Aufdringlichkeit - die Hauptdarstellerin Vicky Krieps dazu zu verführen, diese Liebe vor der Kamera zu leben, sie körperlich spüren zu lassen und die Einsamkeit, in der sie gelebt wird, sinnlich mit erleiden zu lassen. Die Schauspieler-Führung des Regisseurs Christoph Rainer allein ist schon preiswürdig. Dazu kommt noch eine den Gefühlen, dem inneren Drama dienende Lichtgestaltung und eine Bildführung, die, zusammen mit den behutsamen Akzenten der Musik, den Film wahrlich zu einem unvergleichlichen Ergebnis machen. Pitter Patter Goes My Heart hat die Jury tatsächlich ins Herz getroffen.